Hätä tuntuu olevan suuri ja konstit on monet Kankaanpään seurakuntavaaleissa. Päivän Satakunnan Kansan pääkirjoituksessakin todetaan tiedotuksen puuttumisella pyrittävän vain pienen sisäpiirin äänestämiseen päätösvallan säilyttämiseksi tällä sisäänlämpiävällä joukolla.
Näin Kankaanpään seurakunnassakin on tehty kaikki voitava, etteivät vain ketkään suuren seurakuntalaisten enemmistön ihmiset eksyisi vaaliuurnille.
Päinvastoin kuin esim. kirkkoneuvoston varapuheenjohtaja Veli-Matti Sokura tämänkin päivän Kankaanpään Seudussa puhuu, olisi ollut kaikki mahdollisuudet äänestyspaikkojen järjestämiseksi marketteihin ja kouluihin ja myös laitosäänestyksiin, mutta nyt äänestetään ennakkoon vain seurakuntakeskuksessa. Asiasta olen minäkin kirjoittanut jo keväällä, siitä on puhuttu valtuustossa ja neuvostossa, mutta mikään ei järkyttänyt vallassaolijoita, jotka ovat takertuneet valta-asemiinsa kouristuksenomaisesti. Sokurakin puhuu ottavansa asian esiin hiippakuntaneuvostossa, kyllä seurakunnilla jo nyt on täydet valtuudet päättää ennakkovaalivaalipaikoista, ei siinä mitään hiippakuntaneuvostoja tarvita.
Yli 300 seurakuntaa osallistuu myös kirkon järjestämään vaalikoneeseen, johon vastaamalla äänestäjä löytää mielipiteiltään läheisimmät ehdokkaat. Kysymättäkin on selvää, ettei Kankaanpää ole tässä seurakuntien enemmistössä, vaan pyritään näinkin toimimaan sammutetuin lyhdyin.
Päivän Kankaanpään Seudussa kirjoittavat naispappeuden vastustuksen aseikseen ottaneen vaalilistan ehdokkaat, mutta on yleisönosastossa myös nimimerkillä kirjoittava kannattamassa avointa kaikille yhteistä seurakuntaa kuten me kirkkon virallisen linjan 40 ehdokastakin teemme. Kun me kaikki kannatamme naispappeutta, on kahden muun listan ehdokkailta kysytty heidän kantaansa naispappeuteen ja molemmalta listalta löytyy vastustajia, seurakunnan valtaapitävien porukasta useita ja joitakin, jotka eivät vastanneet kysymykseen joka tai.
Me kirkon virallisen linjan kannattajat ajamme todella avointa ja suvaitsevaa seurakuntaa, jossa eri tavoin ajattelevilla on oltava oma paikkansa eikä pidä toimia vastoin kirkon järjestystä. Näin kaikille on tilaa. Yhteisymmärryksessä voimme toimia, eikä Raamattukaan ole mikään lyömäase, sillä meillä on erilaisia Raamatun tulkintoja, mutta silti uskontunnustuksemme mukaisesti yksi usko ja yksi kaste ja ennen kaikkea yksi kolmiyhteinen Jumala Isä Poika ja Pyhä Henki.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi!