Ohjelmaa riittää, tänään piti olla suuri valiokunta kello 7.30, jonne olin menossa mielenkiinnosta, mutta se olikin siirretty kello 13. Jutta Urpilaisen tehtävänä oli taas kerran kertoa Kreikan lainapakettien viivästymisestä keikkalaisten riittämättömän vastaatulon johdosta.
Samaan kello 13 aikaan olin Aktisen neuvottelukunnan järjestämässä keskustelutilaisuudessa, jossa voimakkaasti nousi esiin Koillisväylä. Minäkin etelän lantalaisena kysyin, missä kunnossa tämä suuria tulevaisuudennäkymiä herättävä laivareitti on. Sulana se aaltoilee heinäkuusta lokakuuhun ja ilmastonmuutos koko ajan vähentää jäistä ajanjaksoa, mutta monia ongelmiakin esiintyy. Reitti on kaikkiaan melko matala, joten suuret konttilaivat eivät voi sitä hyödyntää. Jäämurtajia ei ole riittävästi ja muukin tarvittava tekniikka puuttuu. Tietysti myös Venäjän byrokratiassakin on tekemistä. Kuitenkin merireitti - lyhyin yhteys Euroopasta Aasiaan - tarjoaa ennennäkömättömiä mahdollisuuksia myös meille Suomessa.
Jopa se avaa uuden kulkuväylän sen tilalle, kun uusi rikkidirektiivi uhkaa tehdä suorat merikuljetukset Suomesta Itämeren kautta ylikalleiksi.
Arktisessa neuvottelukunnassa on kaksi tuttuanikin. Yliopisto-opettajani uskontotieteen professori Juha Pentikäinen ja entisen eduskuntakauteni kolleega Hannele Pokka. Arktisen alueen parlamentaarikkokonferssin Suomen valtuuskunnan puheenjohtajana muuten toimiin perussuomalaisten Hanna Mäntylä.
Eduskunnan rakennustoimikunnan 36. kokous myös pidettiin aamupäivän tunteina. Mittavan remontin kokonaiskustannusarvio liikkuu samoissa luvuissa kuin toteutettu Stockmanin tavaratalon korjaus eli 200 miljoonan eurossa. Molemmat rakennukset ovat samanikäisiä. Parast´aikaa on alkamassa ns. C-rakennuksen eli päärakennuksen takana olevan kaarevan virastorakennuksen perusremontti. Sen jälkeen on vuorossa itse päärakennus, joka on tarkoitus saada valmiiksi Suomen 100-vuotisjuhliin.
Yrittäjäryhmän Savonlinnasta oli eduskuntaan tuonut vanha tuttu Erkki Rakkolainen, joka kutsui minutkin tervehtimään yrittäjiä eduskuntaryhmäämme järjestettyyn kahvihetkeen. Ryhmämme Kaj Turunen toimi isäntänä, mukana oli myös Savonlinnan valtuuston puheenjohtaja, joka johtaa myös demarien eduskuntaryhmää.
Tullilaitoksen arvokkaassa 200-vuotisjuhlassa Finlandiatalossa tervehdyksiä esittivät niin ministeri Virkkunen kuin Maailman Tullijärjestön pääsihtereri kuin myös Euroopan Komission DG Taxudin ja Venäjän tullihallinnon pääjohtajat. Yllättivämmän kommentin sain kuitenkin buffet-pöydässä valtiovarainministeriön virkamieheltä kysyessäni, miten hallitus kattaa maaliskuun kehysriihessään hallitusohjelman velkaantumiskehityksen supistamiseen vaatiman 5 miljardin säästön, kun demarit eivät hyväksy arvonlisäveron eikä kokoomus palkkaverotuksen korottamista. Vastaus kuului yksinkertaisuudessaan: Kumpa tietäisin!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi!