Hiljainen viikko ennen pääsiäistä on tervetullut hengähdysaika kiireisen elämänrytmimme keskelle, niin myös meillä eduskunnassa se on vapaana viikkona keskellä koko kevään aina juhannukseen asti kestävälle tiiviille työskentelylle.
Viikkoon sisältyy paljon pysähdyttävää.
Kiirastorstain kansanperinteeseen on kuulunut "kiiran" eli pahan karkoittaminen. Kiirastorstain lähtökohtana on myös ruotsin sana skära, puhdistaa. Katuva syntinen puhdistetaan tuhkakeskiviikon katumuksen tuhasta" ja saa näin jälleen oikeuden osallistua Herran Pyhälle ehtoolliselle, jota kirkoissamme vietetään tänä iltana sankoin joukoin.
Kristuksen ristinkuoleman päivä pitkäperjantai julistaa: Katso, Jumalan Karitsa, joka on kuollut meidän puolestamme syntiemme anteeksianatamiseksi! Siksi päivä on suuri päivä kristikunnassa: Virossa juuri suuri perjantai (suur reede), Englannissa hyvä perjantai (Good Friday), Ranskassa pyhä perjantai (Vendredi saint), Ruotsissa pitkäperjantai (långfredag) kuten siis meilläkin. Pitkäperjantain ilta on omistettu Jeesuksen hautaamiselle, jonka kautta Jumala on pyhittänyt meidänkin hautamme lepokammioksi.
Lankalauantaina on ajateltu pahojen henkien olevan valloillaan, koska Kristus lepäsi haudassaan. Siksi pyrittiin suojautumaan pimeyden voimia vastaan pääsiäistulia polttamalla. Meillä Kankaanpäässäkin kokkoja poltettiin sekä Vihtiläjärvellä että Korvaluomalla satojen ihmisten kerääntyessä katselemaan. Myöskin trullit kiertävät virpomassa.
Pääsiäisyönä sitten kristillinen seurakunta elää voimakkaasti kuoleman ja elämän välisessä polttopisteessä, koska pääsiäisenä kuolema voitettiin Jeesuksen noustua kuolleista niin kuin varsinkin ortodoksikristityt laulavat: Kristus nousi kuolleista, kuolemallaan kuoleman voitti ja haudoissa oleville elämän antoi. Nykyisin tämä ortodoksinen pääsiäistropari on otettu myös meidän luterilaisten virsikirjaan. Näin meillä on hiljentymisen ja syventymisen aika käsillämme.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi!