Ei kannata puhua ALV-korotuksista yhden prosenttiyksikön korotuksina, vaan TODELLISTEN PROSENTTIKOROTUSTEN MÄÄRILLÄ, koska ne ovat Kataisen hallitukselle PALJON RUMEMPIA. Jos esim. joku ALV nousee 9 %:sta 10 %:iin, niin sehän siis nousee LÄHES YKSITOISTA (11) PROSENTTIA. Ja jos joku ALV nousee 22 %:sta 23 %:iin, niin sekin nousee LÄHES VIISI PROSENTTIA. Siis paljon pahempaa hallitukselle kuin sievistelevä yksi (1)
prosenttiyksikkö!
Näinkin voi nähdä kehysriihessä nostetun AVL:n 1% korotuksen, joka korotus tehtiin vastoin sekä sosialidemokraattien että vasemmistoliiton vaalilupauksia. Ja tietysti taas tämäkin korotus koskee kipeimmin juuri pienituloisimpia eli työttömiä, eläkeläisiä, köyhiä lapsiperheitä, opiskelijoita. Samanaikaisesti jäädytetään esimerkiksi lapsilisien indeksikorotukset.
Arvonlisäkorotusten ulkopuolelle olisi pitänyt jättää ainakin elintarvikkeet ja lääkkeet. Samoin energia- ja polttoaineiden veronkorotukset olisi pitänyt jättää tekemättä, koska nekin kohdistuvat raskaimmin nimenomaan heikoimmassa asemassa oleviin.
Samaa tasa-arvopolitiikkaa edustaa myös kunnilta leikattavat sadat miljoonat eurot, mikä johtaa paineeseen kunnallisveron korottamiseksi. Ja kunnallisverohan, jos mikä, on tasavero päinvastoin kuin valtion vero, joka puolestaan on prokressiivinen eli rikkaampia enemmän kurittava.
Valtion lisävelkaantumiselle on tietysti saatava stoppi. Meidän perussuomalaisten mielestä
valtion kassaan olisi lisättävissä jopa pari miljardia nyt verovapaina olevista osinkotuloista, joista suurituloiset saavat lähes kaiken. Sen sijaan työllistäville pienyrittäjille olisi tehtävä selvä verokannustin. Pääomaveron sen sijaan olisi muutettava prokressiiviseksi, koska tätä kauttahan varsinkin lääkärit ja tuomarit ohjaavat oman palkkatulonsa paljon palkkatuloa pienemmän verotuksen kautta maksettavaksi. Niin´ikään harmaata taloutta edelleen entistä voimakkaimmin suitsimalla kertyisi valtion kassaan miljoona poikineen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi!