Asiahan koski hallituksen talous- ja teollisuuspolitiikkaa, mutta alkusysäys oli tietenkin Turun STX-telakan menettämä loistoristeilijätilaus, joka valui saman omistajan Ranskan telakalle. Keskustelu koski erityisesti telakkateollisuutemme tilaa, ja jo aiemmin päivällä talousvaliokunnassa saadun sovun mukaisesti oltiin yksimielisiä siitä, että valtiovalta voi mennä mukaan telakkateollisuuden pelastustalkoisiin.
Keskustelu laajeni myös koko harjoitettavaan talouspolitiikkaan, jossa kaivataan elvyttävää ja siten työllistävää otetta, jotta miinusmerkkiseksi kääntynyt kauppatasevajeemme saataisiin takaisin vientiylijäämäiseksi, sillä viennistähän me elämme ja saamme hyvinvointivaltion tarvitsemia tuloja. Paljon emme saaneet vastauksia kysymyksiimme:
Jatkaako hallitus nykyisellä linjallaan, vaikka hallitusohjelman keskeiset talouspoliittiset tavoitteet karkaavat ja uusimmat tieteelliset tutkimukset asettavat vyönkiristykseen nojaavan talouspolitiikan tehon kyseenalaiseksi,
mihin toimiin hallitus ryhtyy talouskasvun edellytysten parantamiseksi,
mihin toimiin hallitus ryhtyy vientisektorimme kilpailukyvyn parantamiseksi,
miten hallitus aikoo puolustaa suomalaista työtä,
onko hallitus valmis turvaamaan TUI 1 ja TUI 2-risteilyalusten rahoituksen tarvittaessa esimerkiksi valtion pääomasijoituksella STX Finlandiin,
kykeneekö hallitus asettamaan omistajapolitiikassa ideologian sivuun ja tekemään käytännöllistä ja isänmaallista omistajapolitiikkaa ja
miten hallitus aikoo turvata huoltovarmuudelle tärkeän kotimaisen ruudintuotannon?
Hallituksen luottamuksesta äänestetään sitten perjantain istunnossa kelo 13.