Ollilan työryhmän markkinoimaa kilometriperusteista maksu-uudistusta vastustaa 77 % perussuomalaisista. Uudistus tulee maksamaan satoja miljoonia kuluttajille. Mutta mikä on sen hyöty, kun nykyjärjestelmällä saadaan kerättyä polttoaineveroa valtion pussiin ihan niin paljon kuin halutaan eikä tarvita mitään lisäkustannuksia. Lisäksi saadaan liikkua vapaasti ilman, että kukaan seuraa ja rekisteröi liikkeitäsi. Koko kansastakin uudistusta vastustaa reilusti yli puolet!
Ei ole ihme, että Ollila on ollut eniten kiinnostunut teknisistä laitteista. Onhan hän itse entinen Nokian pääjohtaja. Teknologiateollisuus hyötyisikin seurantalaitteiden asentamisesta kaikkiin autoihin. Eikä liioin ole kumma, että työryhmä päätyi juuri toimeksiantajansa, liikenneministeri Merja Kyllösen tahdon mukaiseen ratkaisuun. Esitys lähtee nyt laajalle lausuntokierrokselle ja ministeri aikoo tuoda sen keskusteltavaksi hallitukseen.
Ratkaisut ovat kuitenkin kaukana tulevaisuudessa. Niinpä liikennevaliokunnan jäsenistä kaikki kuusi oppositiopuolueiden jäsentä, kolme perussuomalaista ja kolme keskustalaista, ovat uudistusta vastaan, samoin yksi demari ja kokoomuslainen valiokunnan puheenjohtaja. Kaksi muuta kokoomuslaista ovat vielä kyselevällä mielellä ja vain yksi puolueveli puolesta. Kannattajista löytyy lisäksi kaksi demaria ja kolmen pienimpien hallituspuolueiden edustajaa: vasemmistoliitto, vihreät, rkp. Vastaan on 8, puolesta 6 ja epätietoisia 2.
Perussuomalaisten Reijo Tossavaisen mielipide on osuva: Tiestössä on kahden miljardin korjausvelka. Tämä hoidettaisiin kuntoon kymmenenssä vuodessa Ollilan mallin kustannuksilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi!