Kirje eduskunnan oikeusasiamiehelle: Tämän HS:n uutisen lukeminen on minulle vakavin ja myös pelottavin kokemus aikoihin. Olen 76 v., ei siis ole enää kaukana hoivan lisääntyvä tarve. Eilenkin hoivakodissa - hyvässä sellaisessa - ei vielä onneksi asiakkaana, vaan vuoteen reunalla anopin seurana. On siis henkilökohtaista.
Mutta siinä ei tärkein. Löydän myös todella vakavan ja ajankohtaisen yhteiskunnallisen ongelman. Se on otsikossa, sanojen välissä: KUKA ei kuullut? Oliko todella kysymys HILJAISISTA signaaleista?
Otetaan ensin signaalit ja niiden äänekkyys. En millään voi ymmärtää, miksi joku edes rohkenee puhua HILJAISISTA signaaleista, kun kysymys on vanhusten hoivasta. Miten ihmeessä signaalit voisivat olla äänekkäämpiä. Tutkijat, työntekijät, ammattijärjestöt, monet poliittiset vaikuttajat, jne. ovat jo KAUAN JA KOVAA HUUTANEET, että hoivan inhimillinen laatu mättää.
Ja sitten KUKA EI KUULLUT. Yksi kuurokorvan sanotaan uutisessa selvästi ja se on HOIVAN TILAAJA: "...yksikössä kaupungin kanssa sovittu henkilöstömitoitus on ollut poikkeuksellisen pieni suhteessa asiakkaiden vaativuuteen. Henkilöstöä pitäisi sopimuksen mukaan olla 0,5 työntekijää hoivattavaa kohti. Mitoitus vaikuttaa hintaan, jonka kaupunki hoivasta maksaa. Tähän liittyy hänen mukaansa yleisempikin ilmiö hoiva-alalla. Asiakkaat ovat jatkuvasti huonokuntoisempia, mutta palveluja ostavat kaupungit haluaisivat tinkiä hinnasta.
Kun tulin toimitusjohtajaksi 15 vuotta sitten hoivakodissa asuttiin 5–7 vuotta. Nyt keskimääräinen aika on kaksi vuotta, mikä kertoo siitä että hoivakotiin tullaan paljon huonokuntoisempana. Se vaikuttaa hoidon vaativuuteen ja hintaan. Tästä käymme jatkuvasti keskustelua kaupunkien kanssa" SITÄ SAA MITÄ TILAA!
Tilaajan lisäksi kuuroja löytyy myös muualta: "...ongelmatapauksia on tullut Valviran tietoon kymmenistä eri yksiköistä usean aluehallintoviraston alueelta.....ministeri ei kommentoinut ongelmia HS:lle, mutta kertoi Twitterissä antavansa tukensa Valviralle." Valvova viranomainen ei ole kuullut kentän huutoja tai jos on kuullut, on Sinuhen orja Kaptahin tavoin tulkinnut ne 'kärpästen surinaksi korvissani'. Vastaava ministeri antaa tukensa.
Voimme tietenkin kohdistaa huomion tuottajaan, mutta se on pään pistämistä pensaaseen. Kansainvälinen pääomasijoittajan yhtiö on toiminut pääoman pelisääntöjen mukaisesti, kunnes lopulta on ottanut liian suuren liiketoimintariskin. Ja miksi: Tilaajat ja valvojat ovat antaneet siihen mahdollisuuden. Vuosien aja on siirrytty hoivan inhimillisessä laadussa yhä pidemmälle harmaalla alueella. Valvojat ovat sen hiljaa hyväksyneet. On muodostunut 'maan tapa' omistajien, tilaajien ja tuottajien yhteistyöhön. Lopulta kuitenkin jossakin mennään liian pitkälle ja riski laukeaa.
Huomion kiinnittäminen yhteen tuottajaan ja sen yhden yksikön pistäminen tikun nokkaan sopii kohumedian liiketoimintamalliin. Ongelman ydin löytyy ensin tilaajista ja valvojista. Tuottajat tuottavat, mitä tilaajat tilaa ja minkä valvojat hiljaisina hyväksyvät. Ja todellinen ydin on HEIKKOJEN ASIAKKAIDEN ASEMA HYVINTIPALVELUJEN TILAAMISESSA; TUOTTAMISESSA JA VALVONNASSA. Kun OMAVAVONTAA soveltaen julkinen valta on siirtänyt vastuun inhimillisestä laadusta tuottajille, tulokset näkyvät heikkojen asiakkaisen arjessa.
Tässä olisi eduskunnan oikeusasiamiehelle yhteiskunnallisesti todella merkittävä toimeksianto: Ota tarkastettavaksi ja tutkittavaksi, ovatko TILAAJAT JA VALVOJAT TOMINEET LAINMUKAISESTI, KUN VANHUSTEN HOIVASSA ON JO VUOSIEN AJAN OLLUT MAHDOLLISTA JATKUVASTI JA LISÄÄNTYVÄSTI TINKIÄ INHIMILLISESTÄ LAADUSTA. Miksi omavalvonta ei ole estänyt laiminlyöntejä?
Pidän tällaista tarkastusta ja tutkintaa erityisen tärkeänä siksi, että se toisi näkyviin yhden edessä olevan sote-hallintoreformin suurista riskeistä: Tilaajien, tuottajien ja valvojien 'maan tavat' siirtyvät sellaisinaan uuteen hallintorakenteeseen. Välillä toki kuritetaan liian suuren riskin ottaneita (esim. Turun kaupunki/vanhuspsykiatrian osasto, Nuorten Ystävät/Pohjola-Koti, Esperi/Ulrika -koti). Mutta laajasti omavalvontaan luottava ja näin inhimillisen hoivan laadun laiminlyönnit käytännössä salliva tilaajien, tuottajien ja valvojien yhteistyö jatkuu uudessa hallintorakenteessa, teemalla 'Oma vikas, jos jäät kiinni'. Ja sitten Twitterissä ministeri tukee taas kerran valvojaa.
Terveisin, vanhus nojatuolista Näsijärven rannalta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi!