MONIN VERROIN ENEMMÄN
Olemme saaneet elää vaikuttavia
mieliinpainuneita aikoja niin politiikassa kuin kirkkovuodessammekin.
Meidän suomalaisten usko kiinnittyy
luontevammin Kristuksen kärsimyksen ja ristiinnaulitsemisen muistelemiseen kuin
pääsiäisen ylösnousemukseen. Esimerkkinä vaikka vain lukuisat kärsimyskonsertit
eli passiot, kun vastapainoksi ei ole yhtään pääsiäisajan kuorokonserttia.
Ovathan jopa iskelmämme mollivoittoisia. Olemmehan ankaran ilmaston ja vaikean
historiankin koulimina omaksumassa helpommin hiljaisen piinaviikon ja
pitkäperjantain kärsimyksen ja ristin teologian, alatien kristillisyyden kuin
kunnian ja voiton saati sitten menestyksen teologian konsanaan.
Toki ymmärrämme Kristuksen
ylösnousemisellaan kukistaneen kuoleman ja pimeyden henkivallat ja näin
mahdollistaneen koko kristillisen uskomme. Ja juuri Hänessä kuolema on nielty
ja voitto saatu. Kilvoitustiellämme kuitenkin nöyrästi pyydämme: “Koska
valaissee kointähtönen mua köyhää kerjääjää? Koska päättyy matka yöllinen? On
yhä hämärää.” Virsi 361.
Piispa Olavi Kares sanoo mietelauseissaan:
Suomen herännäisyys on kuin Vuohenkalman mökki Jukolan metsässä. Niin harmaalta
ja matalalta kuin se näyttääkin. on sen ikkunoista saatu katsella ylös pyhään
pyörryttävään korkeuteen. Ja edelleen Kares kirjoittaa, miten Suomen
kansankirkon tehtävä Pohjolan kirkkoperheessä on viitata tietä alaspäin,
arkiseen elämänläheisyyteen, köyhien evankeliumiin, ihmisen pienuuden ja
Jumalan pyhyyden tuntemiseen.
Kaiken perustana on Jumalan rakkaus , kun
Kristus on sovittanut meidät kaikki syntiset ihmiset. Eiväthän terveet tarvitse
parantajaa, vaan sairaat. Vain kadonnutta etsitään, vain vanki voidaan
vapauttaa, köyhä tehdä rikkaaksi, heikkoa vahvistaa ja alennettu ylentää.
Puhuttelevissa kärsimysajan virsissä ehkä kaikkein selvimmin tulee ilmi
Vapahtajamme rakkauden suuruus, esimerkiksi: “Armo kuuluu sulle juuri, sulle,
raukka kurjinkin, vaikka rintaas tuska suuri kalvaa liekein polttavin. Kaikkein
synnit Jeesus kantoi, kaikkein tähden itsens antoi ristiin, kärsimyksiin.” 80.
Koska juuri hän, Herramme Jeesus Kristus voi tehdä enemmän, monin verroin
enemmän, kuin kaikki, mitä me anomme tai ymmärrämme!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi!