tiistai 17. toukokuuta 2022
Valitettava kuolema
Uutiset
Pyöräilijä kuoli törmättyään alikulkutunnelissa olleeseen betoniporsaaseen – silminnäkijän mukaan tunnelin valot eivät toimineet yöllä
Onnettomuuden uhri löydettiin tiistaina aamuyöllä puoli kolmen aikaan.
Toivontieltä alamäkeen pyöräillyt mies törmäsi alikulkutunnelissa olleeseen betoniporsaaseen ja menehtyi saamiinsa vammoihin. KUVA: PEKKA SÖDERLUND
Pekka Söderlund
10:37 | Päivitetty 14:24
Arviolta noin 60-vuotias mies on menehtynyt pyöräilyonnettomuudessa saamiinsa vammoihin viime yönä Kankaanpäässä. Mies oli pyöräillyt lukion suunnasta Toivontieltä kohti Juhaninkatua. Kevyenliikenteenväylässä on kantatie 44:n alittava tunneli, missä mies oli törmännyt betoniporsaaseen.
Miehen löysi varhaisella aamulenkillään ollut kankaanpääläinen mies. Löytöhetkellä kello oli noin puoli kolme aamuyöllä.
Löytäjä soitti välittömästi hätäkeskukseen. Paikalle tullut ensihoitohenkilöstö yritti auttaa loukkaantunutta, mutta turhaan.
”Ensihoitajat totesivat siinä, ettei mitään ollut tehtävissä”, kertoo onnettomuuden uhrin löytänyt mies.
Löytöhetkellä alikulkutunneli oli pimeänä, eli tunnelin valot eivät olleet päällä tai olivat rikki.
Poliisi vahvisti onnettomuuden uhrin menehtyneen saamiinsa vammoihin.
Kankaanpäässä ”reppuränninä” tunnettuun alikulkutunneliin on kevään aikana asetettu betoniporsas ilmeisesti estämään esimerkiksi autoilla ajamisen tunnelissa. Tiistaina aamupäivällä betoniporsas oli vielä paikoillaan, mutta onnettomuudessa syntyneet veriroiskeet oli pääosin jo pesty pois.
Kankaanpäässä ”reppuränninä” tunnettuun alikulkutunneliin on kevään aikana asetettu betoniporsas ilmeisesti estämään esimerkiksi autoilla ajamisen tunnelissa. Tiistaina aamupäivällä betoniporsas oli vielä paikoillaan, mutta onnettomuudessa syntyneet veriroiskeet oli pääosin jo pesty pois. KUVA: PEKKA SÖDERLUND
KANKAANPÄÄN kaupungin tekninen johtaja Marja Vaajasaari ei heti tuoreeltaan osannut sanoa mikä on kaupungin vastuu tällaisessa onnettomuudessa.
”Vastuukysymys täytyy selvittää. Tässä vaiheessa en vielä osaa sanoa asiaan mitään”, toteaa Vaajasaari.
Vaajasaaren mukaan autoliikenteen estävä betoniporsas oli aiemmin sijoitettuna lähempänä Keskuskatua selkeästi tunnelin ulkopuolella. Alueen asukkailta saadun palautteen mukaan betonieste siirrettiin tunneliin, koska tunnelin ulkopuolella autot kiersivät esteen ja jatkoivat ajoaan tunneliin.
”Tuo on haasteellinen paikka johtuen alamäestä. Ei tämmöistä onnettomuusmahdollisuutta osattu ennakoida”, pahoittelee Vaajasaari.
Tiistaina iltapäivällä betoniporsas oli siirretty pois tunnelista toisen sisäänmenoaukon läheisyyteen. KUVA: PEKKA SÖDERLUND
KANKAANPÄÄN katuvaloverkosta vastaavasta Vatajankoski Oy:stä kerrotaan kaupungin katuvalojen olleen pimeänä maanantain ja tiistain välisenä yönä.
”Kyseessä on jokavuotinen käytäntö, minkä mukaan Kankaanpään katuvaloverkossa on niin sanottu kesäsammutus voimassa. Vuosittain aivan ydinkeskustaa lukuunottamatta paikkakunnan katuvalot sammutetaan toukokuun puolivälissä ja ne pysyvät sammutettuina aina elokuulle asti. Nyt ei siis ollut kyseessä mikään tekninen vika tai ilkivalta. Tämän vuoden kesäsammutus tuli voimaan sunnuntaina 15. toukokuuta”, kertoo Vatajankosken rakentamispäällikkö Jarno Joensuu.
Joensuun mukaan alikulkutunnelit kuuluvat niin sanottuun kesäsammutuksen piiriin. Kantatie 44:n alitse kulkevat kevyenliikenteen tunnelit ovat ongelmaisia paikkoja.
”Niissä on aika heikkotehoiset valaisimet ja ne ovat usein ilkivallan kohteena. Tässä tapauksessa valojen poissaolo ei kuitenkaan johtunut ilkivallasta.”
Lue lisää kirjoittajalta
Pekka Söderlund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi!