torstai 4. lokakuuta 2012

Kysely postin jonoista Kankaanpäässä


KIRJALLINEN KYSYMYS

Postin palveluista Kankaanpäässä

Eduskunnan puhemiehelle

 

Itella oyj lopetti heinäkuun alusta postikonttorinsa Kankaanpäässä. Asiamiespostina jatkaa paikallinen Salemyymälä vain yhdellä palvelupisteellä. Heti alusta alkaen kapasitetti oli täysin alimitoitettu. Päivittäin yhden virkailijan palveltava on ollut yli puolen tunnin jonoja. Näin tapahtuu arkipäivisin aamu- ja iltapäivisin.

                      Toinen suuri ongelma on pakettien kotiinkuljetuksessa. Kyse on siis sellaisesta postista, jossa lähetyksen tilaajat ovat maksaneet kalliin kotiinkuljetuksen. Kankaanpäässä jakelijat eivät usein jaa tällaisia paketteja varsinaisen postinjakelun yhteydessä, vaan he jättävät ilmoituksen, jossa on kellonaika, jolloin kävivät postilaatikolla. He eivät siis ole käyneet asiakkaan oven takana, jossa paketin luovutus pitäisi tapahtua.Nyt asiakkaat joutuvat hakemaan klo 19.00 jälkeen pakettinsa asiamiespostista.

Edellä kerrotut ongelmat johtuvat tietenkin siitä, että työntekijöiden määrät sekä asiamiespostissa että varsinaisessa postinjakelussa on alimitoitettu.

Postin johto on tietysti tietoisesti karsinut kovalla kädellä kuluja ja näin laittaneet työt liian harvojen harteille. Näin on todella käynyt Kankaanpäässä. Myös postin asiakkaat on laitettu tekemään postille ehdottomasti kuuluvia töitä, jos kerran on maksettu paketin kotiinkuljetuksesta.

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

 

Mihin toimenpiteisiin ministeri aikoo ryhtyä, että Itella oyj:n Kankaanpäässä tarjoamat postipalvelut saataisiin asiakkaita tyydyttävälle tasolle.

 

Helsingissä 5 päivänä lokakuuta 2012

Anssi Joutsenlahti /ps