Itella oyj lopetti heinäkuun alusta
postikonttorinsa Kankaanpäässä. Asiamiespostina jatkaa paikallinen Salemyymälä
vain yhdellä palvelupisteellä. Heti alusta alkaen kapasitetti oli täysin
alimitoitettu. Päivittäin yhden virkailijan palveltava on ollut yli puolen
tunnin jonoja. Näin tapahtuu arkipäivisin aamu- ja iltapäivisin.
Toinen
suuri ongelma on pakettien kotiinkuljetuksessa. Kyse on siis sellaisesta
postista, jossa lähetyksen tilaajat ovat maksaneet kalliin kotiinkuljetuksen.
Kankaanpäässä jakelijat eivät usein jaa tällaisia paketteja varsinaisen
postinjakelun yhteydessä, vaan he jättävät ilmoituksen, jossa on kellonaika,
jolloin kävivät postilaatikolla. He eivät siis ole käyneet asiakkaan oven
takana, jossa paketin luovutus pitäisi tapahtua.Nyt asiakkaat joutuvat hakemaan
klo 19.00 jälkeen pakettinsa asiamiespostista.
Edellä kerrotut ongelmat johtuvat
tietenkin siitä, että työntekijöiden määrät sekä asiamiespostissa että varsinaisessa
postinjakelussa on alimitoitettu.
Postin johto on tietysti
tietoisesti karsinut kovalla kädellä kuluja ja näin laittaneet työt liian
harvojen harteille. Näin on todella käynyt Kankaanpäässä. Myös postin asiakkaat
on laitettu tekemään postille ehdottomasti kuuluvia töitä, jos kerran on
maksettu paketin kotiinkuljetuksesta.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan
työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin
vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Mihin toimenpiteisiin ministeri aikoo
ryhtyä, että Itella oyj:n Kankaanpäässä tarjoamat postipalvelut saataisiin
asiakkaita tyydyttävälle tasolle.