150-vuotista taipalettaan juhliva Valtion Rautatiet järjesti näyttävän juhlaseminaarin Finlandiatalolla.
Esitelmöitsijät olivat kovaa tasoa, ministeri Kyllönen,VR:n hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila, Ilmatieteen laitoksen pääjohtaja Petteri Taalas ja Valtion Rautateiden toimitusjohtaja Mikael Aro.
Seminaari alkoi heti aamulla, siksi meilläkin joutui vaimo tuomaan Parkanoon kello 6.16 lähtevälle junalle, jolla piti ehtiä Helsinkiin kello 8.30, mutta tietysti juna oli myöhässä, olihan etelään tullut ohut lumipeite yön aikana. Saas nähdä, miten oikean kovan talven aikana junien kulku sujuukaan, kun näinkin pieni lumi haittasi, lumi, joka kaiken lisäksi oli hyvin vetistä sulaen päivän aikana.
Valtion Rautatiet tekee kaikin tavoin tiettäväksi vihreyttänsä parhaana liikennevälineenä kestävän kehityksen aikaansaamiseksi. Jo puolet VR:n enrgiatarpeesta tulee uusiutuvista lähteistä. Energiatehokkuutta parannetaan koko ajan. Toimitaan puhtaan maan ja maiseman puolesta. Ja näin voidaan VR:ssä puhua vihreimmästä valinnasta.
Uudessa 50-sivuisessa junakirjassa nimeltä Rautatiet tulevaisuuden yhteiskunnassa kerrotaan lisää rautateiden eduista muihin liikennnevälineisiin verrattuna. Siksi tarvittaisiin riittäviä resulsseja rataverkoston kehittämiseksi, jotta entistä suurempi matkustajavirta ja suuremmat tavarakuljetukset mahdollistuisivat tulevaisuudessa.
Jorma Ollila johtaa ministeri Kyllösen asettamaa toimikuntaa, jonka tehtävänä on valmistella tiemaksujärjestelmien käyttöönottoa. Ollila kertoi toimikunnan ajatuksista, joiden tarkoituksena on päästä kohti oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä. Sitä ei kyllä mielestäni edistä ainakaan suunniteltu ajettujen kilometrien mukainen käyttömaksu, onhan maamme pitkien etäisyyksien harvaanasuttu maa.
Petteri Taalas puhui Ilmostonmuutoksesta ja sen vaikutuksista Suomen liikenteeseen. Mikael Aro puolestaan kertoi VR:n ympäristölupausten lunastamisesta ja julkaisi jo edellä mainitsemani uudet ympäristötavoitteet.
Vaikuttava juhlaseminaari kaiken kaikkiaan ja vakuutti osanottajat Valtion Rautateittemme kehityskykyisyydestä ja elämisestä lujasti ajan hermolla. Niinpä ohjelmassa oli Risto Räppääjästä tutun muusikko Iiro Rantalan vaikuttavia pianosooloja.