Emmauksen tien opetuslapsilta oli mennyt usko ja luottamus.
Elämän pohja oli poissa. Maailma oli sortunut ja tuhoutunut pirstaleiksi. He
olivat eläneet siinä toivossa, että Jeesus olisi ollut hän, joka lunastaa
Israelin. Myös meidän aikanamme on paljon kärsiviä ihmisiä, joilta usko ja
luottamus Jumalaan on kadonnut. Mutta ihme onkin siinä, että Herra lähestyy
juuri niitä, joilla on murheellinen henki, ahdistettua ja särjettyä sydäntä hän
ei hylkää. Samoin kuin hän tuli Emmauksen tien kahden opetuslapsensa luo, hän
tulee meidänkin luoksemme tuoden armon
ja iankaikkisen elämän sanat ja on kanssamme vaikeimpinakin hetkinä. Me saamme
vain olla vastaanottajina, saamme uuden voiman ja uuden pohjan elämällemme.
Voimme käyttää vertauksena pimeää käytävää. Nykyajan ihminen
voi helposti kokea elämän kuin kulkemiseksi pimeässä käytävässä, jossa ei valoa
näy. Mutta juuri pääsiäisen ylösnousemussanoma on kuin käytävän päässä loistava
valo, siellä seisoo itse Jeesus Kristus. Hän on kulkenut pimeän käytävän läpi,
mutta hän on voittanut kuoleman ja aloittanut aivan uuden aikakauden, toivon ja
rakkauden, armon ja anteeksiantamuksen ajan.
Niinpä kuuluisan venäläisen kirjailijan Dostojevskin
kirjoittaman Karamazovin veljesten lopussa päähenkilö huudahtaa: "Sanooko
uskonto totta siinä, että me kaikki nousemme kuolleista ja heräämme uuteen elämään
ja näemme toinen toisemme." Hän saa
vastauksena: "Ehdottomasti me nousemme kuolleista, ehdottomasti näemme toisemme
ja kerromme iloisina ja riemuiten toisillemme kaikki mitä on tapahtunut." Näin nämä
kaksi Emmauksen tien opetuslastakin, joista toinen oli Kleopas, sanoivat
myöhemmin: "Eikö sydämemme hehkunut innosta, kun hän kulkiessamme puhui meille
ja opetti meitä ymmärtämään kirjoitukset?"
Emmauksen kylä on 11 km päässä Jerusalemista, josta
opetuslapset olivat lähteneet matkaan. Heitä voidaan pitää uranuurtajina pääsiäiskilvoituksen
tiellä, jota koko uskonelämämme onkin. Opetuslapsille syntyi ylösnousemususko
eli uskoa siihen, että historian Jeesus Nasaretilainen on uskon Kristus, elävä
Vapahtaja, minun Herrani.
Evankeliumitekstimme lopussa on huippukohtana opetuslasten
kutsuessa vielä heille tuntemattoman henkilön luokseen ja Jeesuksen suostuessa
pyyntöön. Aterialla oltaessa Jeesus otti leivän, kiitti Jumalaa, mursi leivän
ja antoi se opetuslapsille. Silloin heidän silmänsä avautuivat ja he tunsivat
Jeesuksen. Tuntemisen hetki oli lyhyt välähdys vain, koska Jeesus poistui
välittömästi. Mutta epätoivoisten ja murheellisten sydämissä oli herännyt usko.
Tänäänkin saamme nauttia tämän saman Emmaus-aterian yhdessä Jeesuksen ja
hänen ystäviensä kanssa. Herran pöydässä Jeesus on isäntänä. Hän varsinaisesti
siunaa leivän ja murtaa sen meille. Hän jakaa siunatun maljan. Isän rakkauden
ja Pyhän Hengen työn välityksellä voimme Emmauksen opetuslasten tavoin kokea ,
miten silmämme aukenevat ja tunnemme Kristuksen omaksi Vapahtajaksemme. Kun hän
on ylösnoussut ja elää, mekin saamme elää täysipainoista elämää. Siksi Jeesus
sanoo: Minä olen tullut, että teillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys, sekä
tämä ajallinen elämä että iankaikkinen elämä.