perjantai 20. kesäkuuta 2014

Keskiviikkona loma siintelee

Keskiviikkona juhannuksen jälkeen lähdemme sitten lomalle, kun hallitusneuvottelijat saivat suunnitellun aikataulun mukaisesti hallitusohjelmansa eli ns. minineuvottelut sovittua 1,1 miljardin elvytyspaketteineen. Näin siis maanantaina juhannuksen jälkeen voimme eduskunnassa nimetä pääministerin ja keskiviikkona äänestää hallitusohjelmasta ja sitten painua kesälaitumille eli vaikkapa niin kuin Jämijärvellä edeltäjänäni kirkkoherrana toiminut Iikka Silvola ennen eläkkeellelähtöään ja muuttamistaan Naantaliin veisautti kinkerivirtenä: Armonlaakson laitumilla sydän liikkuu suvisilla. Iloon, toivoon, vapauteen henki nousee kirkkaaseen. Naantali on näet ruotsiksi Nådendal eli suomeksi Armonlaakso, alun perin latinaksi Vallis Gratia.


Katsoin eka MM-jalkapallo-ottelun enkä turhaan ja aivan kuin muinoin Daavid voitti Goljatin, etukäteen tappiolle tuomittu pieni Uruguay voitti Suarezin kahdella komealla maalilla jalkapallon mahtimaan Englannin 2-1. Jännitystä ja nähtävää riitti todella mallikkaasti koko ajalle. Ei ihme, että jalkapallo on maailman suosituin urheilu ja tässäkin ottelussa Sao Paulossa oli katsomo tupaten täynnä yli 60.000 katsojalla.




Hallituksen neuvottelutuloksista täytyy lainata Toimi Kankaanniemen laittamatonta kommenttia:
Kiitosta vaan uusi hallitus! Mutta unohditte sen, että Suomea on Helsinki-Turku-Tampere kolmion ulkopuolellakin. Pitkään jatkunut keskittäminen kiihtyy. Voi voi!




Ja jatkoksi Reijo Tossavaisen yhtä laittamaton blogi-kirjoitus samasta aiheesta:



 Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö laski, että kolmeen hankkeeseen, pääkaupunkiseudun Pisara-rataan, länsimetroon ja Tampereen raitiotiehen, olisi luvassa yli miljardi euroa, joilla valtio rahoittaa oman osuutensa.



Jos näin tehdään, niin silloin lähes kaikki muut hankkeet lähivuosien osalta voidaan unohtaa. Varaa on siis vain todella pieniin tieinvestointeihin. Käytännössä siis ei juuri mitään.



Lisäksi maamme tieverkko on rapistunut pahoin viime vuosina. Korjausvelka on jo noin 2,5 miljardia. Asiantuntijat ovat laskeneet, että yhden euron laiminlyönti tiestön kunnossapidossa aiheuttaa kolmen euron vahingon, koska laiminlyönnit aiheuttavat ennen pitkää teiden runkorakenteiden vaurioitumisen eli jossakin vaiheessa pitää tehdä kallis peruskorjaus.



Tällainen toiminta ei ole hölmöläisten touhuja. Se on paljon pahempaa

Ei kommentteja: