[Kirjoita merkinnän
otsikko tähän]
Eilisiltana radiosta ennen
iltahartautta tulevien hartaiden sävelten aluksi tuli meidän
siioninvirsi-seuroihin kokoontuville peräti rakas virsi Koska valaissee
kointähtinen mua köyhää kerjääjää. Se valaisee tuntojamme aivan samoin kuin
esim. virsi Vaivaisten turva ainoa, taas kutsut syntisiä. Emme ole valmiita
emmekä esimerkiksi kelpaavia. Mieleeni on jäänyt tästä meidän asenteestamme
edellisen toiminnanjohtajamme Jouko Kuusisen Maaria-vaimon isän Helsingin
Roihuvuoren kirkkoherrana toimineen Väinö Karhumäen seurapuhe siitä, kun toiset
korkeassa hengessä arvostelevat meitä, niin kyllä me aina olemmekin syyllisiä,
väärässä olevia! Ja kyllähän Siionin virsissäkin saamme särkyä syntisinä itkemään
ristiinnaulitun Vapahtajamme jalkojen juureen Siionin virsien – niin kuin on
sanottu - hehkuessa syvää ihmisen
viheliäisyyden tuntoa ja polttavaa armon ikävää virsiemme kuitenkin samalla
välittäessä tuntehikkaasti ja lämmöllä Jumalan ja Kristuksen ääretöntä armoa ja
rakkautta. Jeesus itsekin sanoo, että monet ensimmäiset tulevat olemaan
viimeisiä ja viimeiset ensimmäisiä. Paavalikin kirjoittaa lohduttavasti: Joka
luulee seisovansa, katsokoon, ettei kaadu ja Mikä maailmassa on heikkoa, sen Jumala
valitsi saattaakseen häpeään sen, mikä on voimakasta.
Näin kirkkovuoden tämän viikon aiheenkin
lähimmäisen mukaan tekstissä laupiaasta samarialaisesta tulee selkeästi tämä
itsestään suuria luulevan pudottaminen karusti maan pinnalle. Jeesuksen luo
tulleella lainopettajalla ei ollut muuta tarkoitusta kuin laittaa Jeesus
koetukselle ja yllätyksekseen tämä saikin oppia, etteivät ainoastaan itseään
muita parempina ja oikeina uskovina pitämät juutalaiset ja varsinkaan papit ja
leeviläiset eli temppelipalvelijat olleetkaan niitä, jotka tekivät oikein, vaan
nimenomaan heidän halveksimansa samarialaisen sekakansan jäsen, joka
osoittautui oikeaksi lähimmäiseksi. Muuten aivan samoin on ensisunnuntain
Kiitollisuuden sunnuntainkin tekstissä: Kymmenen spitaalisen parantumisesta
kerrotaan vain samarialaisen palanneen kiittämään.
Tämän päivän pyhiinvaeltaja saa
edelleenkin kulkea tämän tekstikertomuksessa esitetyn matkan Jerusalemista alas
Jerikoon. Puolimatkassa autiomaassa on raunioitunut rakennus nimeltään Laupiaan
samarialaisen majatalo. Paikan arabiankielinen nimi merkitsee VERENTALO. Hiekka
kuuluu punertuneen siitä, että rosvot ovat siellä surmanneet paljon ihmisiä. –
Mutta meidän ei tarvitse etsiä Laupiaan samarialaisen majataloa Israelin ja
Jordanian tulenaroilta raja-alueilta. Se on meitä jokaista paljon lähempänä ja
siihen majataloon olemme kaikki tervetulleita ja sinne on vapaa pääsy. Se on
Veren talo sekin, sillä meillä on Jeesuksen veren kautta pääsy kaikkein
pyhimpään asti, olimmepa keitä tahansa aivan niin kuin usein siioninvirressäkin
veisaamme: Ontuvat ja raajarikot, huonot, köyhät halvatut, mykät sokeat ja
rammat. Kaikki saamme tulla. Herramme on huonoillekin runsaan pöydän kattanut.
Armon ovi aukeaa. Joka tahtoo, tulla saa ja myös lähimmäisyyttä toteuttamaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti