perjantai 15. huhtikuuta 2022

Ilkka Kanerva in memoriam

Ilkan vaikean sairauden uuvuttaman elämän muistoksi kerron vaan eduskuntakausiltani 1979-87, miten aina budjettikäsittelyn aikana äänestettiin Iken aloitteesta Lokalahden Lehmänkurkun tiestä ja me kaikki oppositiopuolueiden edustajat sitä riemulla kannatimme, mutta jäimme aina vähemmistöön. Ja niin tie on edelleen rakentamatta ja siksi Ikekin tarvittiin eduskunnassa pitempään kuin kukaan muu 47 vuotta. Kunniaa Iken ansiokkaalle elämäntyölle. Ohessa toisen Lokalahtelaisen kansanedustajan Kike Elomaan sama aloite myöhemmiltä vuosilta, jolloin taas sain kannattaa Lehmänkurkun tietä 63. TIISTAINA 4. KESÄKUUTA 2013 kello 13.59 Tarkistettu versio 2.0 15) Lisätalousarvioaloitteet Ritva Elomaa /ps: Arvoisa puhemies! Lisätalousarvioaloitteeni koskee uutta tietä, ja numero 1 on tämä lisätalousarvioaloite. Uusi tie välillä Kustavi—Lokalahti eli tämä legendaarinen Lehmänkurkuntie: Muistan, että olin erittäin nuori ja pieni tyttönen vielä, kun tästä Lehmänkurkuntiestä puhuttiin. Siitä on todella pitkä aika. Tätä uutta tietä on kaavailtu jo vähintään viitisenkymmentä vuotta. Monet kansanedustajat ovat tuoneet asian esille ja tehneet tästä aloitteen vuosikymmenien aikana, mutta koskaan se ei ole läpi mennyt. Miksi pitäisi rakentaa uusi tie siltoineen välille Kustavi—Lokalahti? Lokalahti on ollut Uudenkaupungin osasena jo kolmisenkymmentä vuotta, elikkä tämä on nyt tieväli Kustavi—Uusikaupunki. Myös hallitus on esittänyt toiveensa ja yrittää keinoja saada elinkeinoelämää elvytettyä. Kustavissa on noin 3 000 kesämökkiä. Kantaväestö lisääntyy kesälomien aikana monella, monella tuhannella, kun kesälomalaiset tulevat mökeilleen. Uudessakaupungissa on orastavaa teollisuutta, nimittäin uutta Mersua aletaan valmistaa ensi syksynä, soijatehdas kohoaa, ja monta muutakin uutta laitosta on tulossa. Jos halutaan työpaikkoja lisää, jos halutaan, että elinkeinoelämä vilkastuu, siihen tarvitaan hyvät kulkuyhteydet. Tästä legendaarisesta Lehmänkurkuntiestä tehtiin selvitys 20 vuotta sitten, mitä se tulisi kustantamaan. Nyt on eletty pitkä aika sen jälkeen, paljon on vettä virrannut, ja tietysti verrattuna tähän talousarvioon, mikä silloin on tehty, kustannukset ovat ihan eri luokkaa tänä päivänä. Koska siltojakin, vaikkei kovin pitkiä, pitää muutama rakentaa, niin se ei ole kovin halpa projekti, ja koska nykyään ja viime vuosina on hyvin vähän uusia teitä rakennettu, ei ole ollut varaa edes näitä perusväyliä pitää kunnossa ja vähän huonolta näyttää tämä tulevaisuuskin, tiet ovat huonossa kunnossa Suomessa, niin ei kovin ruusuiselta näytä myöskään Lehmänkurkuntien kohdalla. Mutta olen sitä mieltä, että sitä ei pidä haudata. 2005 jälkeen en ole huomannut, että olisi tehty siitä talousarvioaloitteita tai lisätalousarvioaloitteita. Haluan tällä aloitteellani tuoda tämän yhteyden esille ja sen, että sitä alettaisiin käsitellä positiivisesti tulevaisuudessa, koska sitä elinkeinoelämän vilkastumista tarvitaan, ja tämä on perusteltua, että myös maayhteys olisi tämän vilkkaan Kustavin ja lähimmän kaupungin, Uudenkaupungin, välillä.

Ei kommentteja: