keskiviikko 29. marraskuuta 2023
Jari turvallisuustilanteestamme
Kansanedustaja Jari Koskela
Kolumni Satakunnan Kansassa
Turvallisuuspolitiikkaa pitää toteuttaa kokonaisvaltaisesti
Perinteinen turvallisuuspolitiikka on viimeisen parin vuoden aikana noussut poliittisen keskustelun keskiöön. Se sääntöperusteinen maailmanjärjestys, jota olemme pitäneet itsestäänselvyytenä, on horjumassa. Samalla Venäjä käyttää törkeästi Suomen maahanmuuttokäytäntöjen heikkouksia hyväkseen.
Suomi on sulkenut itäisiä raja-asemiaan ja tätä kirjoittaessa vain Raja-Joosepin rajanylityspaikka on avoinna. Viime viikolla apulaisoikeuskansleri keskeytti hallituksen ensimmäisen yrityksen sulkea itäraja. Tämä on herättänyt luonnollisesti paljon ärtymystä. Onhan se eriskummallista, että itärajan sulkemisesta on laaja yhteisymmärrys hallituksessa ja myös oppositiossa ja siitä huolimatta yksi virkamies voi estää kansallisen turvallisuuden kannalta välttämättömät toimet. Onneksi tarvittavia ratkaisuja on löytynyt ja lisää toimiakin on tulossa.
Turvallisuustilanteen järkkyminen näkyy muuallakin kuin itärajalla. Suomenlahdella on merenalaisia kaapeleita katkottu ja vastaavaa kiusaa tehdään varmasti jatkossakin. Venäjän hallussa oleva Suursaari sijaitsee vain 40 kilometrin päästä Suomen rannikolta. Suomenlahden satamien tilanne on haastava. Venäjä kykenee aiheuttamaan meriliikenteelle kiusaa myös Kaliningradin tukikohdasta käsin.
Suomi on viennin ja tuonnin osalta täysin merikuljetusten varassa. Tämä pakottaa kehittämään meriyhteyksiämme. Suomenlahden satamat ovat sijaintinsa vuoksi helpoiten häirittävissä. Turun sataman meriliikenne puolestaan kulkee valitettavan läheltä venäläisomistuksessa olevia saaria. Siksipä tarvitsemme nyt lisää panostuksia läntisen Suomen meriyhteyksiin. Rauman ja Porin satamien merkityksen pitää kasvaa.
Emme tietysti saa unohtaa Itä-Suomen kehittämistä. Itä-Suomen asuttaminen ja elinvoima on turvallisuuspoliittisestikin tärkeää. Tässä ei pidä nähdä kilpailuasetelmaa lännen ja idän välillä. Satamien entistä laajempi käyttöönotto ja poikittaisyhteyksien kehittäminen auttaa koko maata.
Satakunta pysyy jatkossa entistä enemmän turvallisuuspoliittisesti keskeisenä maakuntana. Naton läsnäolo Porin Prikaatin alueilla tulee lisääntymään ja maakunnan raideliikennettä pystyttäneen kehittämään sotilaallisen liikkuvuuden nimissä. Liikennepanostuksia ei pidä nähdä vain turvallisuus- ja huoltovarmuuskysymyksinä, vaan myös elinkeinopolitiikan mahdollisuuksia parantavina investointina.
Vielä pari sanaa alkuvuoden presidentinvaaleista. Pitää varautua siihen, että informaatiovaikuttaminen tulee lisääntymään. Onneksi kaikki viralliset ehdokkaamme ovat sitoutuneet pääsääntöisesti samoihin turvallisuuspoliittisiin lähtökohtiin.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti