LÄHIDEMOKRATIASTAKO ASUKKAIDEN PELASTUS
PALVELUIDEN SÄILYTTÄMISESTÄ JA PITÄMISESTÄ MAHDOLLISIMMAN
LÄHELLÄ TARVITSIJOITA varmaan kaikki lähdemme, se on hallituksenkin lähtökohta
kuntauudistuksessaan. Me Ps emme kuitenkaan usko päästävän siihen kaavailluilla
suurkunnilla kuten Jouko Jokinenkin kuntaliitosesimerkeillään todisti.
Kuntaliitokset ovat silloin oikea tie, jos myös kuntalaisten
mielipide paikallisessa kansanäänestyksessä sitä tukee. Mitään ylhäältä
ohjattua ja tavalla tai toisella pakkokeinoja käyttäviä liitoksia emme hyväksy,
vaikka kaikki nyt vielä irtisanoutuvatkin pakkoliitoksista, mutta esim.
valtionapujen suuntaamisella siihen voidaan ohjailla. Kuntayhteistyön
lisäämistä sen sijaan kannatamme, vaikka siihenkin liittyy ongelmia ns.
hallintohimmeleiden takia, koska ne välttämättä eivät ole kuntien eikä myöskään
vaaleissa valittujen valtuutettujen ohjattavissa.
Suurkuntia emme kannata siksikään, koska laajasti asuttu
maamme ja elävä maaseutu ovat globalisoituvassa maailmassa jatkossa yhä
arvokkaampi pääoma, jota ei pidä tuhota lyhytnäköisillä päätöksillä. Kerran
alas ajettua maaseutua ei enää ole helppo rakentaa uudestaan. Emme hyväksy
kaupunkien ja maaseudun keinotekoista vastakkainasettelua. Siksi alue- ja
maatalouspolitiikka kuuluvat oleellisena osana yhteiskuntaamme ja ne yhdessä
muovaavat jokapäiväistä elinympäristöämme.
Siksi vierastankin näitä kaupunginosavaltuustoja, joilla
todellakaan ei olisi budjettivaltaa. Kylätoimikuntien vireyteen sen sijaan
olisi satsattava ja asukkaita rohkaistava niiden toimintaan kuin mukaan
kaikkeen muuhunkin 3. sektorin eri kansalaisjärjestöjen tehtäviin, sillä juuri
kylien elinvoimaisuuden säilyminen jos mikä on lähidemokratiaa. Siksi myös
kylän monin tavoin sykkivän sydämen kyläkoulujen säilyttäminen on tärkeää.
Tästähän meillä Kankaanpäässä on kiistelyä äänestyksiä myöten.
Virkakoneiston byrokratian karsimisella saadaan tarvittavia
kustannussäästöjä.
Suuri ei välttämättä ole kaunista eikä aina tehokkaintakaan,
sen osoittaa täällä Pomarkussa tehty päätös siirtyä suuremmasta
perusturvayksiköstä pienempään viiden kunnan muodostamaan Pohjois-Satakunnan peruspalvelu-liikelaitoskuntayhtymään
(muuten mikä nimihirviö, mutta lyhennyskään PoSa ei oudolle sano yhtikäs
mitään). Ja Merikarvia on tehnyt saman päätöksen.
Virkojen säilymisen 5 vuoden määräaikaa haluamme myös
lyhentää vaikkapa 2 vuoteen ja siirtää tämän 3 vuoden määräajan valmistuvien
lääkärien pakolliseksi palvelemiseksi kuntien terveyskeskuksissa, sillä
paljolti juuri terveydenhoitopalveluista kuntien elinkelpoisuus ja
lähidemokratian säilyminen on kiinni,
Lähidemokratian ja kuntien säilymisen takaamiseksi esim.
olisi kilpailu- ja hankintaohjesääntöä muutettava niin, että voittajaksi tulisi
kokonaisvaltaisesti edullisin paikallisen työvoiman käytön ja kunnan
verotulojen kannalta. Palveluiden ulkoistamistakin tulisi tarkoin harkita,
usein kustannussäästöt pitkän päälle jäävätkin saamatta.
Elintarvikehankinnoissakin tulisi suosia lähiruokaa oman kunnan maataloustuottajia.
Vapaaehtoisesti yhdistyvissä kunnissa on rinnakkaisvirat
purettava välittömästi, näin kunnista saadaan elinvoimaisia. Kunta on
kuntalaisia, ei viranhaltijoita varten. Tällöin myös juuri ruohonjuuritason
palvelutyötä tekevien lukua voidaan lisätä jatkuvasti lisääntyvän tarpeen
mukaisesti.