keskiviikko 25. syyskuuta 2024

Satakunnan teitä kunnostettaan

Anssi Joutsenlahti Opposition jatkuva laulu, että Satakunta jätetty mopen osalle liikenneväylien parantamisessa, Jari Koskela kertoo teiden kunnostamisen nykytilanteen juuri täällä Satakunnassa: Autoilijaa ei ole unohdettu Sain kesällä olla tekemisissä virkavallan edustajien kanssa ajellessani uutta asfalttia pinnalleen saaneella Lavian ja Kankaanpään välisellä kantatiellä 44. Kyseessä on muuten yksi pisimmistä päällystettä kesällä saaneista teistä. Konstaapelin kanssa hyvähenkistä keskustelua käydessäni, hän mainitsi, että Satakunnan tiestö on nyt paremmassa kunnossa kuin vuosikausiin. Myös tienpitäjältä on tullut positiivista viestiä Satakunnan päällysteohjelmasta. Hallitus on päättänyt panostaa mittavasti liikenneverkkoon ja korjausvelan purkuun. Kesällä 2024 päällystettiin koko maassa yli 4000 kilometriä tietä. Tällä määrällä korjausvelan kasvu saatiin pysäytettyä. Satakunnassa uutta päällystettä sai noin 200 kilometriä tiestöä. Tästä noin puolet suuntautui vilkkaimmille väylille. Myös vuosi 2025 näyttää juuri julkaistun talousarvioesityksen perusteella väylien kunnossapidon kannalta erinomaiselta. Budjetissa on isoja hankkeita valtakunnan keskeisille väylille. Näyttää siltä, että korjausvelka ei kasva ensi vuonnakaan. Korjausvelkaa puretaan hallituksen mittavan neljän miljardin investointipaketin kautta. Rahoitusta saadaan tulouttamalla valtion osakeomistuksista sekä myymällä valtion omaisuutta. Valtion omaisuuden myynti liikennehankkeiden rahoittamiseksi on kannattavaa. Tiestön hyvästä kunnosta hyötyvät lukuisat yrityksemme ja niiden kautta koko kansantalous. Tiestön lisäksi hallitus hillitsee myös autoilun kustannuksia. Polttoaineveroa lasketaan lähes 270 miljoonalla eurolla, ajoneuvoveroa alennetaan 50 miljoonalla eurolla ja vuonna 2027 voimaan tulee ammattiautoilijoille tärkeä ammattidiesel. Jakeluvelvoitteen nousu-uran madaltamisella on jopa kymmenien senttien polttoaineen hintaa alentava vaikutus. Öljyn maailmanmarkkinahinnoille emme tietysti mitään voi, mutta onneksi ennätyslukemista on päästy. Sähköautoille puolestaan tulee maltillinen uusi vero. Tämä on järkevää, sillä autojen sähköistymisen edistyessä ei liikenteen verotulokertymää voi jättää pelkästään polttomoottoriautojen käyttäjien harteille. Viime viikolla eduskunnassa keskusteltiin ilmastovuosikertomuksesta. Ilmastopoliittisessa keskustelussa autoilua pidetään huonona asiana. Tämän on väärä tapa ajatella. Suomi on pitkien etäisyyksien maa, jossa auto on välttämättömyys niin ihmisten kuin tavaroidenkin kuljetukselle. Autoilun kustannusten nostaminen ja vaatimukset vähentää auton käyttöä ovat epärealistisia ja osuisivat järkyttävällä tavalla vientiteollisuuteemme ja koko kansantalouteemme. Onneksi Suomessa on nyt historian autoilumyönteisin hallitus. Kolumni julkaistu Satakunnan Kansa Länsi-Suomessa 23.9.2024

Ei kommentteja: