lauantai 10. maaliskuuta 2012

Köyhyyden egologiaa

Jaakko Heinimäki kertoi Assisin köyhästä 1200-luvulla eläneestä Franciscuksesta Herättäjä-Yhdistyksen talviveisuissa Raumalla, jossa fransiskaaniveljistö ehti toimi vuosisadan ennen uskonpuhdistuksen tuloa 1500-luvulla. Tämän hengellisen köyhyyden ja nöyryyden vaikutuksia ollaan näkemässä yhä vieläkin mm. Rauman seudulla vaikuttavassa rukoilevaisuudessa.

Heinimäki veti yhtäläisyyksiä myös alatien kristillisyyden herännäisyyden ja fransiskaaniveljistön välille. Samoin Fransciscus Assilaisella ja Paavo Ruotsalaisella on hengenheimolaisuutta. Molemmat ovat koulujakäymättömiä mutta kuitenkin syvällisesti kristinuskon totuudet ymmärtäneitä ja läpieläneitä vaikuttavia persoonia ilman oma hurskauden korottamista eläen yksin Jumalan armosta.

Siionin virsissä on samaa konstailematonta nöyrää henkeä: Köyhyytesi tuntien riennä luokse Armahtajan. Ristiltään hän julisti uuden pelastuksen ajan suvullemme syntiselle: Istui armonistuimelle.

Kun viime päivinä on väsyksiin asti saatu lukea eri johtajien häikäilemätöntä saalistusta korkean palkan lisäksi erilaisin bonuksin, asunto- ja autoeduin, jopa asuntokaupoin ja mahdollisin lahjuksin, on todella terveellistä kuulla Assisin köyhästä, joka säkkiin pukeutuen luopui kaikesta rikkaan kauppiasisänsä hankkimasta loistosta ja rupesi auttamaan sairaita ja köyhiä saaden perustaa tätä työtä varten oman veljistönkin. Vapahtajan ristinkuolemaan asti antama rakkaus meidän edestämme oli hänen elämänsä alituisen uudistumisen lähde, joka kasvoi ja kehittyi voimasta voimaan.

Köyhyyden ja itsensä kieltäymisen aatteet ovat meidän ajallemme vieraita, mutta taitaisivat olla peräti tarpeellisia elämän syvimmän tarkoituksen ja sisällön löytämiseksi.
voimansa

Ei kommentteja: