tiistai 4. maaliskuuta 2014

Alkuviikon uutisia

Päivän uutisia on jo pitkään hallinnut Ukraina ja uuden käänteen saanut Venäjän joukkojen vyöryminen Krimin niemimaalle. Putinkin on tullut kuorestaan ja antanut haastattelun, jonka lausuntoja ei esim. YK:ssa eikä EU:ssa hyväksytä.

Ukrainan umpikuja näyttää olevan monitahoinen, ei ole presidenttiä, kansa on montaa mieltä, maan eri osat melkein taistelevat toisiaan vastaan, korruptio on valtaisaa riippumatta siitä kuka on vallassa ja kansan senkun vain köyhtyy. Mistä löytyy tie umpikujasta eteenpäin?

Kirkon ulkomaanavun hienossa Ukrainan värein sävytetyssä kuvassa rauhan kyyhkynen lentää palmunlehvä nokassaan ja kuva on varustettu tekstillä:
"Pieni poikani kysyi illalla, että onko Jeesus suomalainen. On hän, vastasin. Suomalainen, ukrainalainen ja venäläinen. Rukoilemme Kristusta, yhtä meistä, tämän maailman ihmisten puolesta."
Tämän tilanteen herättämänä eduskunnan puolustusvaliokuntaan oli kutsuttu kaksi puolustusvoimien edustajaa. Valiokunnan puheenjohtaja Jussi Niinistö vaatii  puolustumäärärahojen vähentämisen sijaan 2 %:n kasvua sekä maamiinojen palauttamista ja näinollen Ottawan sopimuksen purkamista.

Fennovoiman ydinvoimala on niin muuttunut omistajapohjansa ja kokonsakin johdosta, että sen alkuperäinen lupa ei enää ole ajankohtainen. Uusi lupapäätös ollaan tuomassa eduskunnan päätetäväksi. Näin päästään ratkaisemaan tämän jatkuvasti kuolemanvaarallisen, kalliin ja yhä enemmän vanhanaikaiseksi tulevan voimalahankkeen tarpeellisuutta semminkin, kun jo kahden muun uuden ydinvoimalan rakentamisluvat ovat voimassa ja energiatarvetta pitäisi kattaa uusiutuvilla energioilla, etenkin bioenergialla, jota Suomessa kyllä riittää, kunhan toimeen  tartutaan.

LNG-terminaali ollaan saamassa Poriin, se on melkoinen piristysruiske Satakuntaan. Saamme tämän nestemäisen kaasun energialähteeksi länsirannikolle, kun kaasuputki tulee vain Tampereen seudulle.
Näin tämä piristää aluemme energiaa käyttävää teollisuutta ja on tietysti myös tärkeää puhtaana energiana rikkidioksiidi-direktiivin ahdistamalle laivaliikenteelle.

Ei kommentteja: