maanantai 25. toukokuuta 2015

Palveluyhteiskunta on hukassa

Olemmeko menettäneet palveluyhteiskunnan? Kaikessa on pääasiana vain tehokkuus ja säästöt. Tänäänkin majotusta ja lippuja hankkiessa jouduin soittamaan useampaan paikkaan. Varmaa on, mitä isommasta yrityksestä on kysymys, sitä kauemmin saat jonottaa saadaksesi jonkun langanpäähän. HYvä esimerkki kaiken lisäksi kun joku vastasi, hän näytti olevan täysin kuutamolla - olisiko ollut uusi kesäharjoittelija - vasta toisella soitolla ja jonotuksella asin puhelimeen asian tuntevan henkilön ja hänen opastuksellaan lopulta liikkuminen netissä sivulta toiselle onnistui ja asia tuli hoidetuksi.

Mutta täytyykö kaikki toimittaa netissä, henkilökohtaista kasvokkain kosketusta ei enää ole juuri missään. Pankkilaskutkin kyllä sujuvat hyvin verkkopankissa. Mutta kun kaikki netistä huolimatta on niin mutkallista. On ollut todella kovaa hankittuani aivan maksamalla eduskunnan koneet, että ne on saatu siirrettyä uudelle osoitteelle ja silti vanhalle käyttäjälle. Monenlaista hyppyytä ja ongelmaa on riittänyt.

Muuten tuli keskusteltua tästä nykyisestä ulkoistamisvillityksestä, josta päivän Satakunnan Kansassakin oli artikkeli, miten Attendo on Satakunnan suurin hoivapalveluiden tuottaja. Onko siitä suurtakaan haittaa, vaikka yhteiskunnan omana palvelunaan tuottamat olivat vaikka vähän kalliimmiksikin tulevia kuin ostopalvelut. Onhan niitä ennenkin pystytty tekemään kuntien ja kuntayhtymien järjestäminä, ja yhteiskunta on kyllä seisonut tukevasti tolpillaan, jopa tuntuu että tukevammin kuin nykyään!

 Mikä vimma esimerkiksi juuri on saada Attendo tuottajaksi, vaikkei se ylikansallisena maksa pennin latinkia veroja Suomenmaahan.
Näytä lisää

Ei kommentteja: