perjantai 10. lokakuuta 2025

Jäänmurtajatilaukset poikivat myös Satakuntaan

Satakunta|Murtajatilaus Murtajatilaus poikimassa töitä myös Mäntyluodon telakalle – Sata Shipbuildingin Suomela: ”Valtavan hieno asia” Neljän jäänmurtajan kauppa on telakan johtajan mukaan valtavan hieno asia Porille ja koko Suomelle. Mäntyluodon telakan johtaja Niko Suomela ei pidättele tyytyväisyyttään siitä, mitä murtajatilaus voi merkitä Porille. Kuuntele juttu Ville Hammarberg, Piia Koskiahde Yhdysvaltojen ja Suomen on tarkoitus sopia kaupat neljästä jäänmurtajasta, jotka valmistettaisiin suomalaisilla telakoilla. Alustavien tietojen mukaan murtajista kaksi on tarkoitus rakentaa Helsingissä ja kaksi Raumalla. Helsingin telakan omistaja Davie kertoi myöhään torstaina illalla aloittavansa kaupalliset neuvottelut jäänmurtajien rakentamiseksi Yhdysvaltain rannikkovartiostolle. Kauppa toisi toteutuessaan lisää töitä myös Porin Mäntyluodon telakalle. ”Sata Shipbuilding oy:n nimellä toimintaansa jatkava Mäntyluodon telakka toimittaa parhaillaan teräslohkoja Polar Max -jäänmurtajaan ja sen lohkotuotanto tulee olemaan merkittävässä asemassa myös mahdollisissa Yhdysvaltojen tilauksissa”, kertoo yhtiö tiedotteessa. Mäntyluodon telakan johtaja Niko Suomela ei pidättele tyytyväisyyttään siitä, mitä murtajatilaus voi merkitä Porille. ”Nyt julkisuudessa puhuttu tarina alkaa muuttua lihaksi. Nyt odottelemme vain kaupan closingia.” Closing tarkoittaa kaupan lopullista päättämistä. Porissa on jo nyt vauhdilla aloitettu telakan työntekijöiden rekrytointi. ”Nämä toimet, jotka on aloitettu, saavat nyt lisävahvistuksen.” Suomela muistuttaa, että Mäntyluodolla on mahdollisuus toimia muunakin kuin muualla koottavien laivojen lohkotoimittajana. ”Mäntyluodossahan on tehty aiemminkin laivoja. Tavoitteenamme on käyttää koko tontti.” Varautumista on tapahtunut jo kulisseissa, sillä neuvottelut Suisto Kiinteistöjen kanssa ovat olleet aktiivisia. Suisto Kiinteistöt on Porin kaupungin omistama yhtiö, joka osti Mäntyluodon telakan ja vuokrasi sen takaisin Enersense-konsernille, mahdollistaen telakan toiminnan jatkumisen ja kasvupotentiaalin varmistamisen Porille. Nyt yhteistyökumppanina on Sata Shipbuilding oy. ”Rannan käyttö kokoonpanoon tulee jossain kohtaa esille. Meillä on potentiaali rakentaa kokonainen alus. Suisto kiinteistöillä ja Porin kaupungilla on asiassa merkittävä osuus.” Oleellinen seikka laivanrakennuksessa on myös suunnittelu. ”Meillä on hyvin vahva ydinosaaminen. Tarvittavaa suunnitteluvoimaa voidaan saada myös ulkopuolelta. Rekrytoinnit ulottuvat myös suunnitteluun.” Suomela muistuttaa myös yhteistyöstä Helsingin ja Turun telakoiden kanssa. ”Voimavara on kattava.” Entä Rauma, johon keskittynyt laivanrakennusteollisuuden toimijoita? ”Suomalainen laivanrakennus perustuu yhteistyöhön. Tulemme kyllä tekemään yhteistyötä monien kanssa. Etenemme avoimin silmin.”

Ei kommentteja: