lauantai 8. marraskuuta 2025

Jari kertoo kansanedustajan työstään

Satakunnan ja seutukunnan etujen ajamisesta Kirjoittaja uskoo, että PPH-radan tarveselvitykseen rahoitusta olisi kohtuullisesti saatavissa tällekin vuodelle. Kansanedustaja saa monesti kuulla kysymyksiä siitä, mitä asioita on saanut eduskunnassa aikaan ja miten äänestäjän etua on ajettu. Demokratiassa kukaan yksittäinen henkilö ei tee päätöksiä, vaan jokainen linjaus tarvitsee taakseen enemmistön. Asioita saa edistettyä hallituksessa, kun taas oppositiossa keskitytään pitkälti reagoimaan. Minulla on nyt kuuden eduskuntavuoden jälkeen kokemusta kummastakin roolista. Hallituksessa kansanedustajan tehtävä on tukea hallitusohjelmaa. Hallitus on tehnyt lukuisia esityksiä, joita kannatin oppositiokaudella ja vaalikampanjassani. Peruskouluun on panostettu, autoilun kustannuksia hillitty, tiestöä kunnostettu ennätysmäärä ja työmarkkinoille on tehty kauan kaivattuja uudistuksia. Valtiovarainvaliokunnan jäsenenä keskityn eduskunnassa julkisen talouden vakauttamiseen ja verorahojen jakautumiseen. Valtiovarainvaliokunta on siitä poikkeuksellinen, että siellä saa vaikuttaa hyvinkin suoraan siihen, miten määrärahoja käytetään. Parhaiten tämä näkyy siinä, miten valiokunta esittää joka joulukuussa täydennyksiä talousarvioesitykseen. Näissä neuvotteluissa pyrkinyt edistämään Satakunnan asiaa. Satakuntaan ohjautui viime vuonna ennätyspaljon eduskunnan jakovaraa. Saimme vuosien väännön jälkeen hankittua rahoituksen Karvian Alkkiantien päällystykseen ja Helsingin yliopiston maa- ja metsätaloustieteellisen tiedekunnan tutkinto-ohjelmaan. Rahoitusta tuli lukuisiin muihinkin tiehankkeisiin ympäri Satakuntaa. Sitä edellisenä vuonna rahoitusta saatiin muun muassa Knuutilantien päällystykseen sekä kauan odotettuun Kuninkaanlähteen ennallistamiseen. Myös muihin geoparkin kohteisiin on saatu rahoitusta. Lisäksi jakovaroja ohjattiin PPH-radan tarveselvitykseen. Tämän vuoden osalta neuvottelut ovat vielä kesken, mutta uskoisin, että rahoitusta jälleen kerran alueellemme saadaan kohtuullisesti. Satakunnan tienhankkeiden osalta sidosryhmäkeskustelut ovat myös tuottaneet tulosta. Uutta päällystettä ovat saaneet muun muassa kantatie 44 väliltä Kankaanpää-Lavia ja Kankaanpää-Honkajoki sekä Karviankyläntie, joka paransi huomattavasti merkittävän metallityöyrityksen kuljetuslogistiikkaa. Päällystettä sai myös tie välillä Siikainen-Tuorila. Satakunnan ja seutukuntamme asioita on siis edistetty ja omalta osaltani edistän niitä jatkossakin. Jari Koskela Kansanedustaja (ps)

Ei kommentteja: