lauantai 28. elokuuta 2010

Ei ensimmäinen eikä viimeinen kerta

Liikenneviraston ehdotus päätieverkon jakamisesta kahtia on järkyttävä. Näkee, että sen ovat laatineet Helsingissä työtään tekevät virkamiehet. Lähes kaikki parhaiten ylläpidettäviksi ehdotetut tiet johtavat Helsinkiin. Poikittaisteitä ei ehdotukseen juuri sisälly.

Satakunnan osalta on täysin käsittämätöntä, että ainoaksi ykkösluokan tieksi jäisi Pori-Rauma-Turku-tie. Muut nykyiset valtatiet Porista Vaasaan, Jyväskylään, Tamperelle ja Helsinkiin jäsivät kakkosluokan teiksi. Sama kohtalo olisi myös muiden maakuntien valtateillä.

Niinpä ykkösluokan tie Helsingistä päättyisivät Vaasaan, Kookolaan, Rovaniemelle, Kajaaniin ja Joensuuhun. Niistä niin kuin ei Poristakaan pääsisi pohjoisemmaksi eikä poikittaisteitä itään tai länteen. Ainoa poikittaistie olisi Turku-Tampere-Jyväskylä sekä tietysti Helsingistä itään Venäjälle menevä tie.

Onneksi virkamiehet eivät päätä, mutta kun he ovat pysyviä ja politiikot vaihtuvat, vaara piilee, että joskus he saavat ehdotuksensa läpi. Muistan SMP:n ajoilta ollessani liikenneministeri Pekka Vennamon sihteerinä, että silloinkin virkamiehiltä tuli ehdotus mm. valtatie 23 Pori-Jyväskylä-Ilomatsi poistamisesta valtateiden joukosta. Tietysti torjuimme moisen ehdotuksen. Mutta virkamiehillä on todella mahdollisuuksia aikaa myöten ajaa tahtoaa läpi. Siksi politiikkojen on aina oltava hereillä. Valtatieverkostomme kunnossapitotasoa ei miltään osin ole varaa heikentää.
Eli liikenneministeriön ehdotus nykyisen 13 328 km päätieverkoston kutistaminen vain 3 140 km ensisijaisesti kehitettävien ja ylläpidettävien teiden verkostoksi on mitä päättävimmin tyrmättävä ja annettava ministeriön virkamiehille muuta pohtimista vaikkapa, miten saadaan rahat jatkuvasti heikentyvän 78 161 km maantieverkostomme ylläpitämiseen ja kunnostamiseen.

Ei kommentteja: