torstai 26. huhtikuuta 2012

Taas linja-autollinen vieraina eduskunnassa

Tavataan sanoa syntymäpäiväsankaria onniteltaessa, että viiskyt vuotta ei ole kulunut suotta. Viiskyt vierastamme eduskunnassa ei myöskään olleet turhan panttina, siksi onnistunut tämä käynti oli niin Pohjois-Satakunnasta tulleiden vieraittemme kuin meidän isäntienkin mielestä Siitä oheinen saamamme kiitosposti:

Arvoisa varapuheenjohtaja ja avustajat

Sovimme paluumatkalla, että lähetän koko porukan puolesta kiitokset hyvin järjestetystä ja antoisasta tutusmismatkasta. Kaikki olivat tyytyväisä ja onnellisia ja ylpeitä

Anssin puolesta  siitä, että  Anssimme on arvostettu henkilö koko valtakunnan asioiden hoidossa.

Pauli 

Vieraitamme oli  - voi sanoa - kaikista Pohjois-Satakunnan kunnista, kun Kankaanpään lisäksi heitä tuli Siikaisista kunnanhallituksen jäsen vaimoineen, Honkajoelta Kirkkoneuvoston jäsen vaimoineen, Karviasta valtuutettu, Jämijärveltä ja Pomarkustakin oli ainakin yksi henkilö molemmista. Kankaanpään Paulikin on kirkkovaltuuston ja -neuvoston jäsen.

Ryhmähuoneessa vierailijamme saivat tutustua perussuomaisten kansanedustajiin. Kiivaan valiokuntatyöskentelyn lomassa esittäytymässä kävivät ikäpuhemies Kauko Tuupainen, eteläpohjalaiset Vesa-Matti Saarakkala ja Maria Tolppanen sekä ennen eduskunnan kyselytunnin alkua lehterillä Ari Jalonen ja kyselytunnin päätyttyä linja-autolla Lea Mäkipää, entinen alueemme kansanedustaja, nykyisin Pirkanmaalta.

Kyselytunnin ensimmäisen kyselyn sai esittää perussuomalaisten Kaj Turunen: Hallitus suunnittelee julkisuudessa olleiden tietojen mukaan kilometrikorvausten leikkausta osana säästöjä. Leikkauksen uhreiksi joutuisivat työssään omaa autoaan käyttävät työntekijät, jotka ajavat yli 15 tuhatta kilometriä vuodessa, esimerkiksi myynnin ammattilaiset ja keikkatyöläiset. Kysynkin ministeriltä, miksi haluatte rangaista näitä tiettyjä työntekijäryhmiä heidän työnsäluonteesta johtuvasta tarpeesta käyttää omaa autoa työtehtävissä? Lisäkysymyksessään Turunen laajensa asian koskemaan myös polttoaineiden kallistumista, josta kärsivät erityisesti maaseudulla asuvat ihmiset. Niinpä hän kysyi, miten ministeri aikoo turvata kohtuulliset kuljetus- ja liikkumiskustannukset koko maassa. Vastaukset koko keskustelussakin olivat tavanomaisia vältteleviä ja säästötarpeeseen vetoavia.