keskiviikko 8. heinäkuuta 2009

Liikenteestä

Me jokainen suomalainen olemme erinomaisia auton ajajia ja tiedämme jämptisti miten eritoten toisten tiellä liikkuvien tulisi ajaa. En tee siinä poikkeusta ja kerronkin joka päivä maantiellä ajavana omia päähän ottavia asioita.

Täällä Kankaanpäässä on vain kaksi valoristeystä. Molemmat on alunperinkin rakennettu liian ahtaiksi, joten ei joka suunnasta tuleville ole oikealle kääntyvien kaistoja. Näin on keskustasta Opistonkadulta Honkajoen suuntaan ja Vatajankosken Sähkön valoristeyksestä Lavian suunnasta Asemankadulle käännyttäessä. Kuitenkin molemmissa risteyksissä olisi tilaa rinnakkaisille autoille ja joskus suoraan menevät ryhmittyvätkin niin, että oikealle kääntyvät pääsevät rinnalle ja kääntymään heti vihreän valon sytyttyä. Mutta näin ei suinkaan ole aina. Sopu kuitenkin antaisi tilaa, ja eikö liikenteen tarkoituksena olisi mahdollisimman joustavan ja sujuvan liikenteen edistäminen.

Kankaanpää on kuuluisa siitä, ettei kaista-ajoa osata eikä kääntymisestä ilmoittavaa vilkkua säästösyistä (?) käytetä. Myöskään ei kunnioiteta suojatien eteen pysähtymistä toisella kaistalla olevan rinnalle, vaan sumeilematta ajetaan ohi riippumatta, onko suojatiellä kävelijää.

Alaristeyksen liikenneympyrä on luku sinänsä. Varsinkin Niinisalon suunnasta tulevat rekat eivät mitenkään kunnioita liikenneympyrässä jo ajavaa, vaan tulevat kylmästi vahvemman oikeudella eteen. Sitä on jo oppinut varomaan. Vilkun käyttöä säästetään (?) myös liikenneympyrästä poistuttaessa. Olisi mielenkiintoista laskea, mikä on suhde vilkuttajiin nähden, ehkä kuitenkin suuntamerkin käyttäjät ovat enemmistönä. Porin puolessa joidenkin ympyröiden jälkeen on taulu: muistitko vilkuttaa. Olisi varmaan aiheellista saada samaa opetusta Kpäähänkin, vaikka kovapäisiä olemmekin.

Nopeusrajoituksista ollaan montaa mieltä. Pian ruvetaan rankaisemaan pientäkin ylinopeutta ajavia, vaikka suoralla päällystetyllä tiellä ei näkyisi ristin sielua. Kuitenkin sitä odottaisi, että jos jono muodostuu pitkäksi, etummainen huomaisi sen antaen kohteliaasti tilaa, tai jonossa toisena ajava etummaisen puskurissa kiinni roikkuva suorittaisi sitten ohituksen heti tilanteen sen salliessa. Näin päästäisiin jonon purkamiseen vaivattomimmin. Valitettavasti ohituskaistoja ei meidän seudulla liiemmin ole, mutta onpa hyvän näkyvyyden takaavia suoria aika tavalla. Yhteispelillä liikennekin sujuu, eikä verenpainekaan turhaan kohoa!

Ei kommentteja: