tiistai 21. toukokuuta 2013

Uudelleenarviointia Pori-Haapamäki -radalle


Pori-Parkano-Haapamäki -rata saataisiin 250-370 miljoonalla eurolla kuntoon ja samalla hoituisi miljoonan tonnin tavaraliikenne lyhyintä tietä sisämaasta satamaan. Luulisi kyllä liikennettä tulevan tuontitavaran myötä toisin päinkin, satamasta Sisä-Suomeen. Tämä kävi ilmi liikenneministeriön seminaarissa. Radan uudelleenarviointiselvitys liikenteelle on tehty EU-rahoituksella. Seminaarissa oli paikalla meitä perussuomalaisten kansanedustajia Satakunnan Arin ja minun lisäksi Lea Mäkipää Pirkanmaalta. Muita kansanedustajia Satakunnasta oli lisäksi Sampsa Kataja, Anne Holmlund ja Jari Myllykoski sekä Sastamalasta Arto Satonen.
Radan avaaminen helpottaisi jo nykyisin pahimpina pullonkauloina olevia Helsinki-Oulu -päärataa ja itäsuunnassa Lahti-Vainikkalan rataosuutta. Silloin saataisiin Venäjältä tulevalle transistoritavaraliikenteelle suora satamayhteys Imatrankoski-Pieksämäki-Jyväskylä-Haapamäki-Parkano-Pori.
Pohjois- ja Itä-Suomen mittavat kaivos- ja mineraalikuljetukset sekä Suomen päästötavoitteisiin liittyvät, lisääntyvän energiapuun raidekuljetukset tulevat ajankohtaisiksi. Lisäenergiapuun käyttöä ei pystytä kattamaan kotimaasta, vaan todennäköisesti eukalyptuspuuta on tuotava Etelä-Amerikasta.
Tämä rautatieyhteyden elvytys on mahdollista suorittaa nopeastikin, sillä rataosuudella ei ole kaavarasitetta eikä ratkaistavia maanomistajakysymyksiä, koska ratapenkka on valmiina ja sijaitsee suurelta osin rakentamisen kannalta tukevalla Suomenselän alueella.