sunnuntai 1. kesäkuuta 2014

Hautajaisista kastejuhliin

Kirkollisiakin tehtäviä suoritettu kolmena päivänä perätysten. Perjantaina siunaus, lauanataina kotiehtollisen jakaminen kolmelle, tänään kaste Ella Marialle. Ensi sunnuntaillekin olisi ollut pyyntö, mutta silloin olen perjantaista pyhään Vaasassa Suomen Lähetysseuran Lähetysjuhlilla, joilla olen ollut peräkkäinkin aika monilla, en kuitenkaan niin useilla kuin Herättäjä-julilla, joita on kasassa jo viisikymmentä.

Näin saa kulkea koko elämän kirjon mukana. Aivan niin kuin runoilija Yrjö Jylhäkin sanoo aluksi, että on mulla hautajaiset, sulla häät, ja lopettaa, että on sulla hautajaiset, mulla häät. Koko Jylhän vaikuutava runo:

Häätanhu


On ilo sulla, mut suru mulla,
on mulla hautajaiset, sulla häät.
Siis kätes anna nyt morsianna,
kun viime kerran minut vielä näät.

Sun häitäs tanssaan, mut kohta kanssaan
vie manan immet mua karkeloon.
Sun onnes tähden pois täältä lähden,
sun silmäs siunaten mua seuratkoon.

Pian päätät tanhus, oot kohta vanhus,
mut ikinuorna minut aina näät.
Luo tuonetarten käyn häitä varten,
on sulla hautajaiset, mulla häät.

Ei kommentteja: