Anssi Joutsenlahti SELVITYSPYYNTÖ
Eduskunnan II varapuhemies 27.10.2011
VALTIONTALOUDEN TARKASTUSVIRASTO
Pyydän selvittämään, onko Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL), Työterveyslaitos (TTL) sekä sosiaali- ja terveysministeriö (STM) toimineet oikein ja valtiontalouden kannalta tehokkaasti ja kestävästi sisäilmaongelmiin liittyvien tutkimusten ja toimien osalta viimeisten n. 20 vuoden aikana.
PERUSTELUT
Maamme kosteusvaurio-ongelmasta ja sisäilmasta sairastuneiden tilanteesta on viimeisten 16 vuoden aikana tehty eduskunnassa 152 laki-, toimenpide-, toivomus- ja talousarvioaloitetta sekä esitetty kirjallisia kysymyksiä ministeriöille. Tästä huolimatta tilanne on edelleen sama kuin 16 vuotta sitten: sairastuneet ovat vailla apua ja perusoikeuksia, ja rakentamisen laadun sanelee terveellisyyden sijaan kustannus- ja energiatehokkuus.
Uusin laaja kirjallisuuskatsaus ja meta-analyysi (Mendell et al 2011) päivittää aiempien katsausten (Bornehag et al 2004; Institute of Medicine 2004; WHO Europe 2009) epidemiologisen näytön kosteus- ja homevaurioiden yhteydestä terveyshaittoihin. Tässä katsauksessa vahvistetaan aiempien katsausten havainto, että näkyvillä kosteus- ja homevaurioilla ja homeen hajulla on kiistaton yhteys terveyshaittoihin. Kuitenkaan katsauksen mukaan epidemiologisin tutkimuksin ei ole kyetty osoittamaan ilmasta tehtyjen mikrobimittausten korreloivan terveysongelmien kanssa, edes viitteellistä epidemiologista näyttöä yhteydestä ei löytynyt. Kuitenkin STM:n tukema Asumisterveysohje ja Työterveyslaitos suosittelevat tällaisia mittauksia sisäilmaongelman aiheuttaman terveysvaaran arviointiin. Viitearvojen käyttäminen terveysvaaran arviointiin on kuitenkin suoraan kielletty jo tutkimuksessa, johon Työterveyslaitos internet-sivuillaan viittaa (Salonen et al 2007). Toisaalta on nähtävissä, että sisäilman myrkyllisyys on selvästi yhteydessä terveysoireisiin (Andersson et al 2010).
Onko THL ja TTL toimineet oikein
1. määritellessään mikrobimittauksille viitearvot ja puolustaessaan pontevasti viitearvojen käyttöä rakennusten sisäilmaperäisen vaaran arvioinnissa tuomatta ehdottoman selkeästi esille viitearvojen soveltumattomuuden terveysvaaran arviointiin huolimatta siitä, että heidän tiedossaan on, että näitä viitearvoja käytetään tosiasiallisesti sekä terveysvaaran arviointiin että ratkaisujen perusteena mm. vakuutusoikeudellisesti,
2. jättämällä perehtymättä sekä vastustamalla ja väheksymällä arvovaltaansa käyttäen ja siihen vedoten uusien haittaa mittaavien menetelmien käyttöönottoa ja käyttöä sisäilmaperäisen terveysvaaran arvioinnissa (Perustuslaki 18 § ”Julkisen vallan on huolehdittava työvoiman suojelusta”),
3. suosittelemalla valtiovallalle jatkettavaksi sellaisten tutkimusten tekoa, joiden on useaan otteeseen osoitettu olevan toimimattomia terveysvaaran arvioinnissa.
Edellä mainitut asiat ovat johtaneet tilanteeseen, jossa on paljon juridisia, inhimillisiä ja taloudellisia ongelmia. Tarkempia perusteluita on liitteissä 1 ja 2. Liite 1 on Homepakolaisten kirje TTL:lle. Liite 2 on Homepakolaisten kirje STM:lle. Huomionarvoista on, että STM ja TTL:n johtavat asiantuntijat eivät kyenneet vastaamaan yhteenkään keskeiseen kysymykseen.
Liitteiden 1 ja 2 sisältö luettavissa täältä:
http://www.homepakolaiset.fi/tyoterveyslaitos_kysymyksia_tyoterveyslaitoksen_toiminnasta_26.9.2011.html
http://www.homepakolaiset.fi/viestit_paattajille_sosiaali_%20ja_terveysministerio_26.9.2011.html
Kunnioittaen Anssi Joutsenlahti
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti