Pohojanmaalta Pohjankangasta pitkin ja edelleen Hämeenkankaalla kulkee Kyrönkankaan vanha historiallinen maantie, Kankaanpää sijaitsee nimensä mukaisesti siinä kankaiden solmupisteessä.
Tie lähtee siis Pohjankyröstä ja jatkuu saman Kyrön tienä Hämeenkyröön, olemme siis kaikki samoja kyröläisiä. Tämä vain tiedoksi, kun viikon vaihteessa saatiin olla virkistymässä 118. Herättäjäjuhlilla IsoKyrössä. Samalla Herättäjä-yhdistys täytti ja täyttää 100 vuotta.
Herättäjäjuhlat on aina suuri voimanponnistus ja - näytös, nytkin 1500 talkoolaista piti huolta monikymmentuhantisesta vierasjoukosta todella niin hyvin, ettei moitteen sijaa varmaan keneltäkään osanottajalta löydy. Juhlakenttä avoimen taivaan alla, ruokailupisteet, myyntikojut ja tukipisteinä sijaitsevat koulut muodostivat yhden kiinteän kokonaisuuden, jossa oli helppo liikkua ja kovaäänisistä seurapuheet ja siioninvirret kuuluivat koko alueelle.
Monissa seurapuheissa liityttiin juhlien tunnukseksi otettuun virrensäkeestä otettuun nöyrään rukoukseen "Silmäisi eteen Jeesus". Virrentekijä Lauri Stenbäck on toiminut kirkkoherrana Isokyrössä 1855-1870 eli kuolemaansa asti ja on tunnettu herännäisjohtaja ja runoilija.
Isokyrön vanha arvokas seinät peittävin maalauksin varustettu kivikirkko on peräisin keski-ajalta ja jo 1300-luvulla Isokyrön kirkkopitäjä käsitti koko suomenkielisen eteläisen Pohjanmaan, joten perinteitä paikkakunnalta löytyy ja niinpä koko pitäjä oli ottanut juhlat kunnia-asiakseen ja vaikko monilla paikkakunnilla nimenomaan Etelä-Pohjanmaalla on pidetty useammatkin Herättäjäjuhlat, olivat nämä Isokyrön osalta vasta ensimmäiset, siksi kova itsekritiikki heillä siellä on ollut, on pelätty pienenä 5000 hengen pitäjänä, miten selvitään juhlien järjestämisestä, mutta kuten sanottu, kaikki sujui erinomaisesti ja meillä juhlavierailla ei ole muuta kuin kiitosta sanottavana.
Itsekin olen saanut olla juhlilla mukana jo viitisenkymmentä kertaa vuodesta Joensuun juhlista vuodesta 1961 lähtien. Kerran, korkeintaan kaksi kertaa siitä lähtien olen ollut poissa. Tässä matkasaatossa on hyvä olla, vaikkapa vain viimeistenkin joukossa, sillä olemme kulkemassa perille, vaikkapa vain alatietä, mutta kuiteskin! Sillä meitä kuljetetaan, se ei ole meidän varassamme.