tiistai 14. helmikuuta 2023
Hyvä koulutuksemme on pelastettava
Koulutuspolitiikan virheet on myönnettävä ja suomalainen koulu pelastettava
Tehdyt virheet koulutuspolitiikassa ja pedagogiikassa on ensin myönnettävä.
Riikka Purran kolumni Maaseudun Tulevaisuudessa 13.2.
Oppimistulokset laskevat, kouluissa on ongelmia, opettajat uupuvat. Eivät vasta vaalivuonna 2023, vaan jo pitkään. Opettajat ovat kertoneet pitkään ongelmista ja esittäneet ratkaisuja.
Ensi hallituskaudella koulujärjestelmän korjaamisen tulee olla yksi tärkeimmistä tavoitteista. Tehdyt virheet koulutuspolitiikassa ja pedagogiikassa on ensin myönnettävä.
Perussuomalaiset on esittänyt vaatimuksensa jo vuonna 2018. Nyt ne saavat vastakaikua.
Tärkeintä on palauttaa vaatimustaso. Luokalta seuraavalle ei saa päästää, mikäli tavoitteita ei ole saavutettu.
Monet toisen asteen ongelmista johtuvat peruskoulusta – siitä, että amikseen menee nuoria, joilla ei ole siihen edellytyksiä. Ysiltä pääsee nuoria, joiden luku- ja kirjoitustaitokin on surkea. Jokaisen pitää osata lukea ja kirjoittaa siirtyessään kolmannelle luokalle.
Oppimistakuu tarvitaan sekä perus- että ammattikouluun. Nelonen pitää uskaltaa antaa, jos osaaminen ja taidot sitä vaativat. Ehdot eivät ole kiusantekoa vaan huolehtimista oppilaan osaamisesta.
Erityisesti poikien oppimistuloksiin ja syrjäytymiskehitykseen on puututtava. Miehen malleja ja poikien ymmärtämistä tarvitaan lisää koulumaailmaan. Erityisesti pojat kaipaavat rajoja, ja uudistukset ovat olleet etenkin heille vahingoksi.
Lapsilta pitää uskaltaa vaatia.
Opettajan auktoriteetin vahvistaminen on välttämätöntä sekä oppimisen että koulurauhan säilymisen kannalta. Kaikilla on oikeus rauhalliseen ja turvalliseen kouluun. Lapset ovat fiksuja ja heitä kannattaa kuulla, mutta koulussa opettaja on pomo.
Itseohjautuvuudesta on palattava kohti opettajavetoisuutta. Itseohjautuvuuteen nojaava opetussuunnitelma on ollut selvä virhe.
Puhelimia ei tarvita tunneilla, ja ne voivat pysyä repussa koko koulupäivän. Laite ei korvaa kynää ja paperia eikä video kirjaa. Digi ei saa olla itsetarkoitus. Mitä vaikeampi lasten on keskittyä, sitä vähemmän laitteita pitää käyttää.
Lapset tarvitsevat koulussa oppimisen ja onnistumisen tunteita. Heitä ei tarvitse eikä pidä lahjoa laitteiden avulla yrittämään.
Kirjoittamista ja lukemista oppii vain kirjoittamalla ja lukemalla. Monipuoliset opetusmetodit voivat olla arvokas lisä, mutta perusasiat pitää olla ensin kunnossa.
Kaikki suomalaiset lapset oppivat käyttämään mobiililaitteita, sitä tarvitse opettaa koulussa. Tärkeämpää olisi opettaa laitteista irrottautumista, keskittymistä, ajattelua.
Edes hyvä koulujärjestelmä ei kestä liian suurta väestöpohjan moninaistumista. Suomi menestyi kaikissa osaamisen ja hyvinvoinnin mittareissa muun muassa juuri siksi, että olimme niin homogeeninen joukko. Kestävät kaikki sitä kuulla tai eivät: huono maahanmuuttopolitiikka on yksi koulun ongelmien ja oppimistulosten laskun syy.
Kirjoittaja on kansanedustaja ja Perussuomalaisten puheenjohtaja.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti